Nissan - wdrożenie narzędzi, przyrządów i osprzętu drukowanych w 3D


Kategoria: Aktualności Dodano: Wyświetlono: 1316

Firma Nissan do wyprodukowania 700 narzędzi, przyrządów i osprzętu w swojej fabryce w Barcelonie wykorzystuje mała farmę drukarek BCN3D. Aby zobaczyć specyfikację każdej części firma BCN3D opracowała bibliotekę cyfrową. Zastosowanie drukarek 3D sprawiło, że firma mogła zaoszczędzić dużo czasu oraz pieniędzy, jednocześnie skracając pracę z jednego tygodnia do jednego dnia sprawiając, że koszty były 20-krotnie niższe.

Nissan wyprzedza konkurencję dzięki dynamicznemu wdrażaniu drukowanych w 3D narzędzi, przyrządów i osprzętu na swoich liniach montażowych.

Nissan to światowej sławy firma motoryzacyjna, która razem z Alliance Partners Renault i Mitsubishi sprzedaje 1 na 10 samochodów na całym świecie. Nissan powstał w 1933 roku i od samego początku firma kładła nacisk na innowacyjność. Ciągłe wprowadzenie nowych technologi sprawiło, że nadszedł czas na druk 3D. Zespół z fabryki w Barcelonie zdecydował się na wykorzystanie małej farmy drukarek BCN3D do tworzenia różnych narzędzi, przyrządów i osprzętu. Zastosowanie technologii FFF w fabryce pozwoliło na oszczędność czasu oraz pieniędzy.

BCN3D Drukarki 3D

Drukowane narzędzia Nissana

Ciągła ewolucja fabryki Nissana w Barcelonie sprawia, że zespół Nissana często staje przed wyzwaniem wyprodukowania nowych części, a następnie opracowania innowacyjnych i wszechstronnych technik, aby to uwzględnić.

„Każdego roku drukujemy łącznie około 100 przyrządów i narzędzi o określonym zastosowaniu w naszych procesach”. – Carlos Rellán Martínez, kierownik działu konserwacji i inżynierii w Nissan Motor Ibérica Zona Franca, Barcelona.

Proces pracy przed wprowadzeniem druku 3D do fabryki.

Przed wprowadzeniem druku 3D do fabryki, Nissan wszystkie swoje prototypy i konkretne przyrządy do prób drobnych zmian zlecał na zewnątrz dostawcom stosującym tradycyjne metody produkcji. to utratę dwóch istotnych aspektów prowadzenia linii produkcyjnej: czasu i pieniędzy. Dodatkowo zlecanie projektów zewnętrznym firmom wiązało się z problemami z zawodnością, a napięty harmonogram ograniczał firmę pod względem elastyczności.

Proces projektowania oraz dopracowywania modelu do drukowania u zewnętrznego dostawcy zajmował tydzień. Zespół Nissana odkrył, że wykorzystanie druku 3D w ich fabryce może skrócić czas realizacji do zaledwie jednego dnia. Pod względem kosztów cena zastosowania takich metod jak CNC i wiercenie była około 20 razy wyższa niż w przypadku druku 3D.

„Zwiększenie wartości dodanej: generowanie niskich kosztów, bez generowania wysokich terminów dostaw. Inwestycję spłaciliśmy bardzo szybko”. – Enric Ridao, inżynier ds. produkcji elementów wyposażenia i podwozia w firmie Nissan Motor Ibérica Zona Franca w Barcelonie.

Drukowane narzędzia Nissana

„Kiedy zaczynaliśmy w 2014 roku, za pierwsze proste narzędzie, które chcieliśmy drukować, zaoferowano nam koszt około 400 euro za obróbkę. Zamiast tego zrobiliśmy to tutaj, na terenie naszej fabryki i za pomocą 3 narzędzi już zamortyzowaliśmy maszynę.” – Enric Ridao, inżynier ds. produkcji wyposażenia i podwozia Kaizen w Nissan Motor Ibérica Zona Franca, Barcelona.

Technologia druku 3D

Centrum Nissana skupione wokół innowacji doprowadziło zespół do stworzenia programu drukowania 3D Observers 4.0 we wszystkich sklepach Nissana w Barcelonie. W 2014 roku zespół podjął się głębszego zrozumienia technologii druku 3D zaczynając od uczestnictwa w warsztatach RepRapBCN.

„Mieliśmy na celu nie tylko wprowadzenie tej technologii w Nissan Motor Ibèrica, ale także wzmocnienie naszych pracowników w tej technologii”. – Carlos Rellán Martínez, kierownik działu konserwacji i inżynierii w Nissan Motor Ibérica Zona Franca, Barcelona.

Po tym, jak zespół zademonstrował wartość maszyn BCN3D, Nissan zastosował drukarkę Sigmax, a później małą farmę. Proces projektowania druku 3D okazał się łatwiejszy, a niezależny system podwójnego wytłaczania (IDEX) pozwolił zespołowi pracować dwa razy szybciej podwajając wydajność.

„Wydajność osiągnięta pod względem niezawodności była doskonała”. – Carlos Rellán Martínez, kierownik działu konserwacji i inżynierii w Nissan Motor Ibérica Zona Franca, Barcelona.

BCN3D technologia FFF

Poniższe urządzenie jest miernikiem centrowania przedniej szyby, który utrzymuje prawidłową odległość między słupkiem A samochodu a przednią szybą. Podczas mocowania miernika do części samochodowych zabezpieczenie jednej strony z kolei zabezpiecza drugą, zapewniając dokładność i przyspieszając proces. Ta część ma wymiary 100 x 120 x 80 mm, a jej wydruk z wykorzystaniem mocnego materiału TPU kosztował 8€ i zabrał w sumie 14 godzin.

Nissan części drukowane w technologii FFF

Składająca się z 5 połączonych części i o wymiarach 1000 x 400 x 15 mm, poniższa część zyskała sobie sławę jako największa część wydrukowana w 3D, jaką można znaleźć obecnie w Nissanie. Każda część tego narzędzia do pozycjonowania zajęła średnio 15 godzin, aby wydrukować przy użyciu technicznego materiału ABS, a każda z nich kosztowała 21,50 €. Ta część działa jako wskaźnik lokalizacji wiertła, aby zachować spójność w każdym montowanym pojeździe i zapewnić operatorowi łatwość użytkowania. Narzędzie zawiera również kilka tulei, co oznacza, że ​​sama część wytrzyma dłużej, a plastik nie zostanie uszkodzony.

BCN3D Epsilon

Pokazana poniżej część końcowa to przyrząd, który służy dwóm celom: pozycjonowaniu i utwardzaniu nazwy modelu samochodu na bagażniku, aby umożliwić operatorowi prawidłowe umieszczenie naklejki z nomenklaturą pojazdu za każdym razem. Geometria nadruku ułatwiła operatorowi łatwe umieszczenie nazwy samochodu, a dwa wskaźniki, które mieszczą się między tylnymi panelami a drzwiami bagażnika, zapewniły niezawodne umieszczenie tabliczki znamionowej w tym samym miejscu. Odbywa się to dzięki zastosowaniu magnesu neodymowego wewnątrz części o wymiarach 300 x 80 x 3mm, który mocno utrzymuje ją na miejscu na blachę samochodu. Dzięki taśmie UV LED na spodzie utwardzono specjalny klej, przyspawając litery do karoserii samochodu. Część jest wykonana z ABS, a jej wydrukowanie zajmuje 12 godzin i kosztuje 3,45 €.

Współpraca BCN3D i Nissan

Chociaż Nissan używa obecnie tworzyw sztucznych, od niedawna również zaczął testować metale, starając się kontynuować ciągłe innowacje. Zespół Nissana w fabryce w Barcelonie różni się od innych producentów samochodów dynamiką i możliwością montażu wielu różnych modeli samochodów w jednym zakładzie. Poświęcili swój czas, aby zebrać dogłębną wiedzę na temat procesu drukowania 3D, dzięki czemu mogli wykorzystać innowacyjną technologię na swoją korzyść. Umiejętność dostosowywania narzędzi do ich konkretnych potrzeb, nie tylko w celu zaoszczędzenia czasu i obniżenia kosztów, ale także poprawy ergonomii stanowisk pracy i zdrowia pracowników, dowodzi pionierskiej pracy Nissana i dojrzałości procesu drukowania 3D. Zaufanie ze strony zespołu Nissana i utrzymywanie tak wysokiego standardu daje naszym drukarniom poważną liczbę punktów. Oszczędność czasu i pieniędzy dzięki drukowi 3D to naprawdę coś, co każdy producent może osiągnąć.

Źródło: bcn3d.com