Rekonstrukcja rzeźb prehistorycznych


Kategoria: Praktyczne zastosowania Dodano: Wyświetlono: 2198

Studium przypadku autorstwa sprzedawcy SHINING 3D 3DHUB Grecja. Konstantinos Fais od najmłodszych lat miał dwie pasje: sztukę i historię. Urodzony i wychowany w mieście Ioannina w północnej Grecji, w 2010 roku rozpoczął dogłębne studia nad literaturą starożytną grecką i rzymską. Oprócz badania starożytnych pism, jego inspiracja dotyczyła starożytnych znalezisk, takich jak czarno-czerwone wazony, płaskorzeźby, popiersia, posągi, monety, biżuteria i nagrobki.

Rekonstrukcja rzeźb prehistorycznych

W 2017 roku odbyła się jego pierwsza wystawa mająca na celu artystyczną demonstrację piękna Grecji i Rzymu. Dzieła tworzył używając głównie ołówka, tuszu i suchych pasteli. W 2019 roku rozszerzył swoje zainteresowanie o dwa sektory: Jednym z nich jest World Historic Shipping- skupiając się przede wszystkim na znanych w historii statkach, w większości wrakach. Drugi- to epoka prehistoryczna (prehistorię definiuje się jako wydarzenia, które miały miejsce przed istnieniem zapisów pisemnych w danej kulturze lub społeczeństwie), od górnego neolitu do plejstocenu. Konstantinos chciał poznać związki prehistorii z mitologią grecką i światową.

Latem 2020 roku MADE Group, platforma non-profit dla innowacyjnych projektów społecznych i twórczych synergii, poprosiła Konstantinosa o dołączenie do grona twórców projektu STARTS. Projektu finansowanego przez Komisję Europejską. Zespół pracował nad koncepcjami pozwalającymi opracować instalacje odtwarzające stworzenia paleontologiczne we współpracy z fundacjami, inżynierami, artystami i lokalnymi deweloperami.

W marcu 2020 roku jego uwagę przykuł artykuł w New York Times o znalezionej w Urugwaju czaszce tak zwanego Populatora Smilodona z epoki plejstocenu.

Oryginalny rysunek Populatora Smilodona Oryginalny rysunek Populatora Smilodona

Smilodon Populator zasiedlał Amerykę Południową. Był znacznie większy i silniejszy niż jego północnoamerykański brat Smilodon Fatalis. Był w stanie żywić się nawet najbardziej gigantyczną zdobyczą swojej epoki- znajdował się na szczycie łańcucha pokarmowego. Z równań allometrycznych wynika, że ta niezwykle duża czaszka należała kiedyś do osobnika o wadze 435 kg „rozbitego przez Hulka”. Był dwukrotnie większy od lwa afrykańskiego i z wielkimi kłami.

Artysta był tak zafascynowany tą bestią, że wpadł na pomysł zrekonstruowania większej części szkieletu zwierzęcia. Tak więc poza czaszką musiał dodać żuchwę, szyję, bark, kość piersiową, lędźwiową, kość krzyżową miednicy i ogon. Używając glinianych części na żelaznym zbrojeniu, ożywił szkielet gada.

Krok po kroku przestudiował całą strukturę osteologiczną/osteomorficzną i wywnioskował, że czaszka znaleziona w Urugwaju była o 13% większa niż czaszka znanego i dużego Smilodona Bonaerensisa opisanego przez Muñisa w 1845 r., dlatego też kości również powiększył o 13%. Na wykonanie prototypu poświęcił ponad 1200 godzin (7 miesięcy) i prawie 60 kg gliny w celu uzupełnienia żelaznej bazy. Stworzył okaz w skali 1:1, co przekłada się na całkowitą długość prawie trzech metrów, mierzoną od przodu czaszki do ogona.

Konstantinos i jego rzeźba Smilodon Populator Konstantinos i jego rzeźba Smilodon Populator

Cyfryzacja rzeźby: udostępnianie danych ze skanowania 3D na potrzeby edukacji i badań

Po ukończeniu rzeźby cenne i kruche kawałki olbrzyma zostały przetransportowane z Ioanniny do Aten. Rzeźba została przeniesiona do nowoczesnych obiektów skanowania 3D firmy 3DHUB w Grecji. 3DHUB już od kilku lat współpracuje z SHINING 3D i sprzedaje skanery EinScan 3D w całej Grecji. W ten sposób wielofunkcyjny ręczny skaner 3D EinScan-Pro HD okazał się idealnym narzędziem do skanowania 3D. Skaner umożliwił Konstantinosowi przenieść każdy element rzeźby szkieletu do świata 3D.

Pojedyncze fragmenty rzeźby przed skanowaniem 3D Pojedyncze fragmenty rzeźby przed skanowaniem 3D

Cały proces trwał 3 dni. Dostarczył modele obiektów o wysokiej rozdzielczości, nadające się zarówno do zastosowań komercyjnych, jak i do celów edukacyjnych.

Skanowanie 3D pojedynczych elementów rzeźby za pomocą EinScan Pro HD. Skanowanie 3D pojedynczych elementów rzeźby za pomocą EinScan Pro HD.
Głowa rzeźby w oprogramowaniu ExScan Głowa rzeźby w oprogramowaniu ExScan
Widok z góry rzeźby w oprogramowaniu ExScan Widok z góry rzeźby w oprogramowaniu ExScan
Widok z boku rzeźby w oprogramowaniu ExScan Widok z boku rzeźby w oprogramowaniu ExScan
Dane rzeźby są wyświetlane w obrazie rzeczywistym, w oprogramowaniu ExScan Dane rzeźby są wyświetlane w obrazie rzeczywistym, w oprogramowaniu ExScan

Zespół zdecydował się na wykorzystanie EinScan-Pro HD do ukończenia konceptu ze względu na jego wyjątkową zdolność do uchwycenia bardzo wysokich szczegółów w krótkim czasie. Bezproblemowo zeskanowano wszystkie części w pełni zmontowanej rzeźby.

Źródło: www.shining3d.com